Tinta Dari Dasar Hati Insan ....

BELAJARLAH JUJUR ANAKKU




Petang itu cuaca sejuk kerana bumi disirami hujan  gerimis tanpa henti sepanjang hari . Kami berdua duduk  di ruang tamu membaca buku  sementara Zaid dan adik-adiknya di masih di luar leka bermain dengan anak jiran

"Sudah tu zaid , masuk rumah dah maghrib ni , ajak adik-adik masuk " . Jeritku dari dalam rumah apabila suami menanyakan mereka . Aku memanggil  Zaid  sebagai anak yang tua kerana  sudah tentu  kesemua adik-adiknya sekali menurut  abangnya sehingga ia terlebih dahulu  berhenti bermain dan  masuk ke rumah. Aku memberi pendapatku pada suami . Suamiku diam sambil menjenguk keluar memanggil Zaid pula .


Zaid  yang telah sedia masuk ke rumah dituruti adik-adiknya duduk di hadapan kami mengadukan tentang anak jiran kami .

" Dia panjat kereta Naza bah " kata Zaid sambil menunjukkan bagaimana dia melihat perlakuan anak jiran itu tempoh hari kepada kami .


Aku bertanya : " Umi rasa  mesti Zaid ada buat sedemikian , jika tidak masakan  dia  boleh melakukankannya  dan  meniru perbuatan Zaid tu "


Abahnya menyampuk : "Zaid nampak tak dia ada buat sedemikian pada kereta abahnya ? " Zaid menggelengkan kepala .


Sekarang Umi nak Zaid mengaku betul tak Zaid juga panjat kereta Umi ? Kataku . Akhirnya Zaid menundukkan kepalanya tanda mengaku . Syukur kerana Zaid akhirnya berlaku jujur dan mengaku atas perbuatan yang telah dilakukan . Kami tak menyalahkan anak jiran sebaliknya mencari punca itu lebih utama sebelum mempercayai kata anak-anak .


ERTI SEBUAH KEJUJURAN 

Kejujuran adalah suatu yang sangat mahal dan amat sukar diperolehi kerana mencari kejujuran itu bagaikan mencari barang antik yang sangat berharga nilainya dan menjadi keinginan dan impian ramai orang .Bagi kita sebagai umat Islam , kejujuran mesti dijaga dan ditegakkan walau sesukar dan sepayah mana sekalipun .

Dalam Al-Quran Allah telah menjelaskan mengenai kejujuran di mana Allah berfirman maksudnya :

"Wahai orang-orang yang beriman ! , bertaqwalah kamu kepada Allah , dan hendaklah kamu berada bersama orang-orang yang benar " . ( At-Taubah : 119 )


Firman Allah lagi yang bermaksud : " Dan jika engkau mengetahui adanya perbuatan khianat dari suatu kaum ( yang mengikat perjanjian setia denganmu ) maka campakkanlah ( perjanjian itu ) kepada mereka dengan cara terus terang dan adil . Sesungguhnya  Allah tidak suka kepada orang-orang yang khianat " .( Al-Anfal :58 )

Kejujuran niat

Hadis Rasulullah yang bersabda :

" Amal seseorang bergantung kepada niatnya " . ( HR Imam Bukhari dan Muslim)

Nilai amalan  seseorang itu bergantung kepada niat yang ada di dalam hatinya . Jika niatnya jujur dan ikhlas , maka sudah  tentulah amalannya juga bernilai dan dihargai . Bagi mewujudkan kejujuran hati dalam niat ini , hati nuraninya perlu bersih dari penyakit hati seperti iri hati , marah dan dendam . Bagaimana menyuci dan membersihkan hati ? , pastinya  dengan zikrillah .

Kejujuran Lisan

Kata-kata yang baik adalah dari ucapan yang jujur , tidak berdusta dan tidak menyakiti orang lain dengan kata-kata  dan yang kesat dan kasar .  Orang yang berdusta di mulutnya tidak bersamaan dengan apa yang ada di dalam hatinya  dikatakan sebagai munafik . Sedangkan ciri-ciri orang munafik itu ialah apabila berbicara ia berdusta , apabila berjanji tidak ditepati dan apabila diberi amanah akan  dikhianati .

Firman Allah yang bermaksud :

" Wahai orang-orang yang beriman , bertaqwalah kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar " . ( Al-Ahzab : 70 )

Jujur melibatkan harga diri yang harus dipertahankan oleh setiap mukmin .

Kejujuran amal perbuatan 

Kejujuran dalam amal perbuatan adalah lahir dari kejujuran niat dan kejujuran lisan di atas . Kejujuran itu akan  lahir apabila niat yang diucapkan dan dilaksanakan dalam bentuk amalan tidak lari berbeza . Oleh itu ucapan dan amal perbuatan harus berjalan seiring .

Hal ini adalah perintah Allah dalam Al-Quran yang bermaksud :

" Wahai orang-orang yang beriman , mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak lakukan . Amat  besar kebenciannya di sisi Allah  kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya" .( As-Saf : 2 - 3 )


Perhatikan kebanyakan ayat yang dinyatakan di atas adalah ditujukan kepada orang beriman . Maksudnya jika kita mengengkari perintah Allah , jadilah kita muslim yang musyrik dan munafik . Semoga kita termasuk di kalangan orang yang berani menegakkan kejujuran dan kebenaran di waktu dan saat  kedustaan bermaharaja lela .

Apalah erti kehidupan ini jika tiada sedikitpun nilai kejujuran dalam  dirimu
Kepercayaan manakah lagi yang harus engkau tunggu dan harapkan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...