Tinta Dari Dasar Hati Insan ....

ISLAM DAN PEKERJAAN


Tajuk yang mudah dan ringkas ini biasa kita dengar dan baca di mana-mana. Walaubagaimanapun , sejauh mana pula umat Islam itu memahami dan menghayati seterusnya mengaplikasikannya dalam menjalani kehidupan sebagai muslim dan mukmin.

Dewasa ini kerap kita baca di dada akhbar tentang kes rasuah sentiasa berlaku di mana-mana. Kerap pula kita dengar ia terjadi dalam kalangan orang Islam itu sendiri . Sedangkan agama Islam yang dianuti itu telah menggariskan halal haram sesuatu itu yang  wajib dipatuhi umat sebagai penganutnya
Pekerjaan ialah satu kegiatan yang dilakukan untuk mendapatkan pendapatan yang halal 
Pandangan Islam terhadap pekerjaan ialah sesuatu yang mulia, merupakan satu ibadat ,satu cara melahirkan masyarakat yang tolong menolong,juga ianya satu kewajipan yang mesti ditunaikan.Islam menuntut umatnya bekerja kerana ia akan dapat meningkatkan taraf hidup seseorang, membolehkan seseorang itu berdikari tanpa bergantung kepada orang lain, malah ia menjadi tanggungjawab individu.
Matlamat bekerja dalam Islam ialah supaya manusia itu dapat mencari rezeki yang halal, membangun dan memajukan ekonomi serta yang paling utama mendapatkan keredhaan Allah.
Namun apakah ciri-ciri pekerjaan yang dianjur dan digalakkan dalam Islam? Pekerjaan itu hendaklah halal, tidak mengganggu orang lain, tidak membahayakan diri sendiri  serta tidak melalaikan  diri beribadah kepada Allah

BEKERJA KERANA ALLAH
Maksudnya ialah melibatkan diri dalam satu kegiatan secara berterusan untuk mencari nafkah kerana Allah
Apabila bekerja itu disandarkan kerana Allah , kesan dan implikasinya sangat besar .Jiwa pasti tenang, hidup diredhai dan diberkati Allah malah masyarakat akan memandang mulia.
Apa pula syarat yang menjadikan sesuatu pekerjaan itu menjadi ibadah? Pekerjaan itu hendaklah yang halal , ia tidak melalaikan  kita beribadah kepada Allah,seterusnya  pekerjaan itu tidak mengganggu kepentingan awam.
Bekerja kerana Allah juga mestilah mengikut etika yang telah ditetapkan oleh Islam seperti ikhlas kerana Allah,melaksanakan tanggungjawab dengan amanah , bekerja bersungguh-sungguh dan tekun serta sentiasa mematuhi ketua selagi ia tidak bertentangan dengan Islam
Langkah-langkah mempertingkatkan kualiti kerja pula ialah sentiasa membuat perancangan yang rapi , berdisiplin dan menilai  semula kerja yang telah dihasilkan untuk penambahbaikan.Justeru kelebihan yang akan diperolehi sekiranya bekerja kerana Allah sudah tentu akan melahirkan pekerja  yang ikhlas, amanah, bermotivasi , produktif dan cekap.

Oleh itu penulisan ini sangat penting diketahui dan difahami serta dihayati supaya kita saling mengingatkan antara satu sama lain.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...