Tinta Dari Dasar Hati Insan ....

AMAL : IMPAK DAN KEPERLUANNYA


Manusia itu tidak lari dari  amal perbuatannya seharian. Setiap orang berbeza amalnya  masing-masing mengikut kefahaman dan penghayatan agamanya.Sejauh mana kita memahami maksud amal dan sejauh mana pula kepentingan , keperluan dan impak amal itu dalam hidup kita...

Amal Dan Perumpamaannya

Amal merupakan satu usaha untuk menghilangkan keburukan yang tidak sepatutnya ada pada diri seseorang itu. Kita ibaratkan  manusia itu umpama cermin . Cermin yang sempurna ialah berupaya menerima bayangan sesuatu dan memantulkannya sesuai dengan bentuk aslinya. Namun bagaimana hendak mengekalkan fungsi cermin itu dengan baik?

Ada dua kaedah atau cara :

a)Menggilap cermin tersebut dengan cara membersihkan dan menghilangkan kekotoran yang melekat di permukaannya
b)Mengarahkan cermin tersebut ke arah benda yang ingin kita pantulkan bayangannya. 

Kaitan dengan Jiwa Manusia





Jiwa itulah umpama cermin tadi yang perlu digilap dan disucikan agar memantulkan kebenaran dan kesempurnaan sehingga membezakan antara jiwa manusia dan jiwa binatang. Jiwa yang kotor dan berdebu mana mungkin dapat memantulkan kebenaran seumpama jiwa yang dimiliki haiwan  . Apatah lagi  amal perbuatannya sentiasa bergelumang dengan dosa, sudah tentu hatinya  menjadi hitam pekat dan mati  umpama cermin yang berselaput debu yang  tebal yang tidak akan memantulkan bayangan dan tidak lagi  berfungsi atau telah rosak.




Rumusan

Beramal adalah menundukkan kekuatan hawa nafsu dan memalingkan jiwanya dari menuju darjat ketuhanan yang tertinggi serta menjauhkannya dari segala  sesuatu yang membinasakan jiwa  dari menjadi rosak.Sebagaimana manusia itu yang sentiasa berusaha mencari rezeki untuk kesinambungan hidup, begitulah juga amal kita yang memerlukan mujahadah dan pengorbanan untuk menempa kesucian  jiwa bagi kesinambungan kehambaan kita kepada Ilahi.

Rasulullah saw bersabda : "  بني الدين علي النظافة "  yang bermaksud "Agama itu dibangun di atas kesucian".

والسلام

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...